کاروانسرا

زندگی سفر است و دنیا کاروانسرا .

کاروانسرا

زندگی سفر است و دنیا کاروانسرا .

چهارشنبه, ۱۳ مهر ۱۴۰۱، ۱۰:۰۳ ب.ظ

میدان نقش جهان اصفهان

 

میدان نقش جهان، میدان امام یا میدان شاه، از زیباترین جاهای دیدنی اصفهان است که بناهای تاریخی بسیار و ۲۰۰ حجره دو طبقه در اطراف آن قرار دارد. این میدان به‌دلیل ارزش تاریخی خود در فهرست آثار ملی ایران و فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. میدان نقش جهان بیش از ۵۰۰ متر طول و ۱۶۰ متر عرض دارد و پرشکوه‌ترین دوره آن به حکومت صفویان بازمی‌گردد. حجره‌های امروزی دور میدان در واقع طاق‌هایی بودند که برای محافظت از بناها ایجاد شدند.

پیش از حکومت صفویان، باغی بزرگ و بناهای نظامی از دوره تیموریان و آق قویونلوها در محل فعلی میدان نقش جهان وجود داشت. از زمان حکومت سلجوقیان، این میدان محل برگزاری جشن‌های ملی مانند نوروز و جایگاه اعدام محکومان بود. در زمان صفویان با تغییر پایتخت از قزوین به اصفهان، محوطه میدان به محل استقرار ساختمان‌های دولتی و کاخ شاه تبدیل شد. شکل‌گیری میدان نقش جهان در سال ۱۰۱۱ قمری آغاز شد و در سال ۱۰۲۵ به پایان رسید. مسجد جامع عباسی یا مسجد شاه، مسجد شیخ لطف‌الله، عمارت عالی قاپو و سردر قیصریه، از بناهای تاریخی مهم در میدان نقش جهان هستند.

  • ... ...

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی